Retningslinjer for personvern

Gyldig fra og med 25. mai 2018

Som kunde hos oss kan du være trygg på at vi behandler opplysningene dine på en ansvarlig måte og i henhold til reglene. Vi følger til enhver tid gjeldende personopplysningslovgivning, både når vi samler inn og bruker personopplysningene dine på Terrassevarmershop.no (“nettstedet”). Vår personopplysningspolicy gjelder både når du handler hos oss og når du kontakter oss. Nedenfor kan du lese hvilke personopplysninger vi samler inn om deg, hvorfor og hvilke rettigheter personopplysningsloven gir deg.

Densol ApS, Vognmagervej 15, Erritsø, 7000 Fredericia, CVR-nr.: 31326087, “Kjeld Dalager” eller “GDPR-ansvarlig” er ansvarlig for å sikre at dine data behandles og brukes på en ansvarlig og respektfull måte. Hvis du er i tvil om noe, er du velkommen til å kontakte vår databeskyttelsesansvarlige alle hverdager på info@terrassevarmershop.no eller på +45 42747473.

Når du handler hos oss

Når du handler hos oss, registrerer vi navn, telefonnummer, betalingsopplysninger, hvilken type varer du kjøper og når – og eventuell leveringsinformasjon. Hvis varen skal sendes til deg, registrerer vi leveringsadressen din. I tillegg behandler vi dine opplysninger om returer.

Vi registrerer opplysningene for å kunne oppfylle og administrere kjøpsavtalen vi har inngått med deg og for å følge opp kjøpet ditt. Opplysningene behandles i henhold til EUs personvernforordning (“GDPR”) artikkel 6(b). En del av behandlingen er begrunnet i vårt ønske om å administrere salget på en hensiktsmessig måte, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav f.

Vi samler inn navn eller telefonnummer osv. slik at vi kan identifisere deg når du handler, enten det er i en fysisk butikk eller på nettet. Vi bruker også opplysningene til interne regnskapsformål for ansatte og leverandører. Dette gjelder i alle butikkene våre – og vi forbeholder oss retten til ikke å oppgi dette før ved salg. Du kan da velge om du vil fortsette å handle hos oss basert på gjeldende regler og vår personvernerklæring.

Når du annonserer

Hvis du har behov for å reklamere på et produkt og vi må utføre en reparasjon, trenger vi kontaktinformasjonen din for å kunne registrere reklamasjonen og utføre reparasjonen med informasjon om servicestatus og servicehistorikk. Vi bruker også informasjonen til å holde deg oppdatert om status for reklamasjonen/reparasjonen.

Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle våre forpliktelser i kontrakten med deg, jf. personvernforordningen artikkel 6, bokstav b). Noen produsenter krever også at de må kunne identifisere deg for å kunne godkjenne eller utføre en reparasjon. Hvis dette er tilfelle, behandler vi opplysningene dine for produsenten.

Når du kontakter kundeservice

Når du kontakter oss på telefon, e-post, chat eller direkte i butikken, kan vi best hjelpe deg når vi vet hvem du er, hva du har kjøpt hos oss og hva din adresse eller telefonnummer er. Vi behandler opplysninger om ditt navn, din kjøpshistorikk og dine kontaktopplysninger m.m. på grunnlag av avtalen med deg, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav b), og med ønske om å håndtere din henvendelse på en hensiktsmessig måte, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav f).

Når vi oppretter en kundeprofil

Vi kan bruke opplysningene dine til å opprette en kundeprofil basert på kjøpshistorikken din og annen informasjon. Profilen kan vi bruke til å sende nyhetsbrev, lage produktinformasjon, tilpasse markedsføring og foreta kjøpsanalyser. Vi vurderer at fordelene for oss ved å behandle opplysningene dine veier tyngre enn ulempene for deg, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav f).

Hvis behandlingen av opplysningene dine krever ditt samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6(a), vil vi bare behandle opplysningene dine hvis du har gitt ditt samtykke.

Når du har en kundekonto

Når du har en kundekonto, har vi tilgang til den og kan administrere din kontaktinformasjon og eventuelle samtykker til å motta våre nyhetsbrev, delta i kampanjer eller lignende. Ettersom vi har en plikt til å sørge for at opplysningene dine er korrekte, mottar vi også informasjon fra tredjeparter slik at vi kan oppdatere navn, adresse og telefonnummer. Vi har vurdert at vårt ønske om å effektivisere kontakten med deg og administrere kontaktinformasjonen din via en kundekonto, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav f, veier tyngre enn ulempen for deg. Samtidig får du selv administrere kontaktopplysningene dine og kontakte oss på en enkel måte.

Når vi markedsfører oss på nettet

Vi ønsker å gi deg relevant markedsføring og informasjon på nettet. Når du er logget inn på kundekontoen din, der du identifiseres ved hjelp av e-postadresse, navn, adresse og kjøpshistorikk, bruker vi derfor informasjonen din til å skreddersy innhold og gi deg produktanbefalinger på tvers av enhetene du er logget inn på.

Hvis du ikke er innlogget, vil vi kun bruke informasjonen som er lagret i informasjonskapselen du har akseptert i nettleseren din. Du kan alltid selv slette informasjonskapsler i nettleseren din hvis du ønsker det. Grunnlaget for behandlingen av dine opplysninger er alltid ditt samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6 a). Du vil kun motta direkte markedsføring via e-post eller SMS dersom vi har ditt samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav a).

Når vi driver direkte markedsføring

Når vi samler inn informasjon om deg, kan den være basert på sannsynlighet. Dette kan være den sannsynlige størrelsen på husstanden din, kjønn, alder, interesser, atferd og historikk. Vi bruker profilen til å målrette markedsføring mot deg. Du vil bare motta direkte markedsføring hvis du har gitt ditt samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6(a).

Elektronisk markedsføring
Vi bruker personopplysningene dine til å sende deg tilbud og informasjon om produkter dersom du har gitt ditt samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6, bokstav a). Dette inkluderer informasjon om tidligere kjøp. Vi bruker opplysningene til å gi deg tilbud som vi tror vil interessere deg.

Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å kontakte vår kundeservice, Terrassevarmershop.no eller ved å gå til samtykkehåndtering på “Min side”. Sistnevnte krever at nettsiden vår har denne funksjonen. Hvis den ikke har det, må du kontakte Terrassevarmershop.no.

Når vi gjør markedsundersøkelser og kampanjer

Hvis du har gitt ditt samtykke til å delta i en undersøkelse, kampanje eller lignende på nettstedet vårt eller i en tillatelseskampanje (for eksempel innsamling av kunder til nyhetsbrev), vil vi lagre personopplysningene dine. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, kjønn, fødselsdato, interesser – avhengig av hva som etterspørres i den enkelte kampanje eller undersøkelse. Behandlingsgrunnlaget er alltid ditt samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6 (a).

Når vi utvikler tjenester og sikrer driften

Vi bruker statistikk om trafikk, kjøp og atferd på nettstedet vårt for å kunne videreutvikle tjenestene våre og drive nettstedet vårt på en god og ansvarlig måte. Vi kan også ha behov for å oppdage svindel og iverksette tiltak mot dette. Noen ganger vil vi bruke personopplysninger for å teste systemene våre. Så langt det er mulig, bruker vi aggregerte data til dette. Vi vurderer at vår interesse i å utvikle tjenester og sikre driften av nettstedet vårt, basert på en begrenset behandling av personopplysninger, veier tyngre enn ulempene for deg, jf. personvernforordningen artikkel 6 bokstav f).

Når du vil sjekke personopplysningene dine

Du har alltid rett til å få tilgang til, kontrollere og korrigere personopplysningene dine hos oss. Du har også rett til å be om at vi sletter opplysningene dine eller begrenser bruken av dem i samsvar med gjeldende lovgivning. Vi sørger så langt det er mulig for at personopplysningene dine er korrekte og oppdaterte.

Når du vil vite hvilken informasjon vi har om deg

Hvis du ber om det, kan du få en kopi av personopplysningene vi har om deg. Du har rett til å be oss om å oppdatere personopplysningene dine hvis de er feil eller ufullstendige.

  • Du har rett til å klage til Datatilsynet over vår behandling av personopplysningene dine
  • Du kan be oss om å slette eller begrense bruken av personopplysningene dine. Denne retten er imidlertid underlagt gjeldende lovgivning og kan påvirke tilgangen din til noen av tjenestene våre

Når andre selskaper får tilgang til personopplysningene dine

Noen ganger gir vi andre selskaper tilgang til personopplysningene dine. Dette kan være andre selskaper i konsernet vårt, forretningspartnere, eksterne leverandører og offentlige myndigheter.

Andre selskaper i konsernet vårt: Personopplysningene dine kan bli delt med avdelinger i organisasjonen. I noen tilfeller også med andre selskaper i vår organisasjon når det er nødvendig for å yte kundeservice.

Partnerskap: Hvis vi samarbeider med andre selskaper, kan vi tillate dem å selge produktene sine på nettstedet vårt. Noen ganger formidler vi produktene og tjenestene til partnerne våre. For eksempel forsikring eller finansiering.

Hvis du kjøper et produkt som leveres av en av våre forretningspartnere, vil forretningspartneren være behandlingsansvarlig for de personopplysningene som behandles for å oppfylle kjøpsavtalen.

Vi opptrer som tjenesteleverandør (“databehandler”) for våre forretningspartnere. Hvis du har spørsmål om våre forretningspartneres behandling av personopplysningene dine, kan du rette spørsmålet ditt til den aktuelle forretningspartneren.

Eksterne leverandører: Hvis du bestiller eksterne tjenester, kan vi utlevere kontaktopplysninger og annen relevant informasjon om deg til leverandøren. Eksterne leverandører kan være:

  • Tjenesteleverandører
  • Tjenesteselskaper
  • Underleverandører
  • Nettverksbygging
  • Byråer
  • Fraktselskaper

Offentlige myndigheter: I spesielle tilfeller kan vi utlevere personopplysningene dine til offentlige myndigheter eller andre institusjoner hvis de er pålagt å gjøre det i henhold til gjeldende lov.


Når vi bruker underleverandører fra utlandet Hvis vi bruker underleverandører utenfor EU/EØS, sørger vi for at behandlingen av opplysningene dine er omfattet av det samme vernet som gjelder innenfor EU/EØS. Dette kan være land der EU-kommisjonen har fastslått at det er et tilstrekkelig beskyttelsesnivå, der det er gitt nødvendige garantier, eller der EUs standardavtaler, EU-US Privacy Shield-ordningen eller en annen tilsvarende ordning benyttes.

Når du logger inn fra sosiale medier og søkemotorer

Hvis du velger å logge inn fra ett eller flere sosiale medier eller søkemotorer som Google eller BING, vil den enkelte tjenestes retningslinjer for innsamling av personopplysninger og bruk av informasjonskapsler gjelde mens du er innlogget.

Når vi bruker informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler på nettstedet vårt for å gi deg en bedre opplevelse. En informasjonskapsel er en tekstfil som lagres i nettleseren din når du besøker og beveger deg rundt på nettstedet vårt.

Du kan velge å ikke tillate oss å plassere informasjonskapsler i nettleseren din. De fleste nettlesere (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari, IE, Edge osv.) er innstilt slik at de automatisk aksepterer informasjonskapsler. Du kan selv endre innstillingene slik at informasjonskapsler ikke aksepteres. Hvis du gjør det, vil nettstedet vårt imidlertid ikke fungere optimalt. Formålet med de fleste informasjonskapsler er å sikre god funksjonalitet, slik at nettstedet vårt for eksempel husker hva du har lagt i handlekurven.

Vi bruker også verktøy for å samle inn informasjon om IP-adressen din, nettleseren din, bredbåndsleverandøren din, operativsystemet ditt samt dato og klokkeslett for besøket ditt på nettstedet vårt. Vi samler inn informasjon om hvordan du beveger deg rundt på nettstedet, blant annet via verktøyet “Google Analytics”. Vi bruker denne informasjonen til å analysere trender, slik at vi kan gjøre nettstedet vårt mer brukervennlig og skreddersy det til dine behov.

Hvilke typer informasjonskapsler, pikselinformasjonskapsler og andre teknologier vi kan bruke, varierer. Du finner mer informasjon om informasjonskapsler og lignende teknologier på http://www.allaboutcookies.org.

Når vi sletter data

Personopplysningene dine er knyttet til kjøpene dine. De slettes normalt først når vi ikke lenger har behov for dem for å svare på henvendelsene dine og når reklamasjonsfristen for kjøpene dine er utløpt. Vi forbeholder oss imidlertid retten til å lagre opplysningene i en lengre periode for å oppfylle andre formål eller lovpålagte krav. Dette kan for eksempel være i forbindelse med regnskapslovgivningen. Personopplysninger som vi behandler på grunnlag av ditt samtykke, slettes hvis du trekker tilbake samtykket ditt.

Noen ganger kan det være aktuelt for oss å anonymisere personopplysninger i stedet for å slette dem. Anonymisering innebærer at vi sletter alle identifiserende eller potensielt identifiserende kjennetegn fra opplysningene vi behandler.

Hvor lenge vi oppbevarer opplysningene dine

Hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine, avhenger av i hvilken sammenheng vi bruker dem, tjenestene våre og våre juridiske forpliktelser. Oppbevaringsperioden avhenger av ulike omstendigheter:

Er personopplysningene nødvendige for at vi skal kunne levere tjenestene våre? Dette kan omfatte vedlikehold og forbedring av ytelsen til produktene våre, beskyttelse av systemene våre og lagring av relevant forretnings- og finansdokumentasjon.

Er personopplysningene sensitive? Hvis dataene er sensitive, lagrer vi dem vanligvis i en kortere periode.

Har du samtykket til en lengre lagringsperiode? Hvis du har gitt samtykke, vil vi lagre opplysningene dine i samsvar med dette.

Har vi en juridisk, kontraktsmessig eller lignende forpliktelse til å oppbevare personopplysninger? Det kan være lover om obligatorisk oppbevaring av data, pålegg fra myndighetene om å bevare data som er relevante for en etterforskning, eller personopplysninger som oppbevares på grunn av en rettstvist.

Når det ikke lenger er nødvendig for oss å oppbevare personopplysningene dine, vil vi kassere dem på en sikker måte i samsvar med retningslinjene våre for oppbevaring og sletting av data. Du finner de spesifikke oppbevaringstidene for personopplysninger dokumentert i våre planer for oppbevaring av dokumenter.

Når du vil vite hvilke rettigheter du har

Nedenfor kan du se rettighetene dine. Du kan når som helst utøve dem ved å kontakte oss.

Du kan trekke tilbake samtykket ditt Hvis du har samtykket til å motta kommunikasjon fra oss med tilbud på varer og tjenester, kan du når som helst trekke tilbake samtykket ditt. Du kan takke nei til tilbud hver gang du mottar en henvendelse fra oss. Du kan også trekke tilbake samtykket ditt ved å kontakte Terrassevarmershop.no

Du kan be om innsyn Du har rett til å få innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg. Du er alltid velkommen til å kontakte Terrassevarmershop.no og be om innsyn.

Du kan be om retting eller sletting Du kan alltid be oss om å rette feilaktige opplysninger om deg eller å slette personopplysningene dine. Vi vil imøtekomme forespørselen din så langt det er mulig. Vi kan imidlertid ikke gjøre det hvis det er tungtveiende grunner til ikke å slette opplysningene. For eksempel hvis loven krever at vi oppbevarer opplysningene for dokumentasjon. Du kan slette de fleste opplysninger selv hvis du har tilgang til “Min side” på nettsiden.

Du kan be om dataportabilitet Du kan be om dataportabilitet for blant annet personopplysninger som er gitt med ditt samtykke eller som har vært nødvendige for å inngå kjøpsavtalen med oss.

Du må kontakte Terrassevarmershop.no, og deretter vil saken din bli behandlet innen 14 virkedager eller i henhold til gjeldende regler som er avtalt med Terrassevarmershop.no.

Vi ber deg om å bekrefte identiteten din eller gi oss ytterligere informasjon før du kan håndheve dine rettigheter overfor oss. Vi gjør dette for å sikre at det virkelig er deg vi gir tilgang til personopplysningene, og ikke noen som bare utgir seg for å være deg.

Innføringen av artikkel 20 i forordningen har til hensikt å skape tillit til at personopplysningene dine er beskyttet slik at de kan utveksles fritt.

Denne forordningen gir deg en lang rekke rettigheter:

  • Du har rett til løpende å få innsikt i hvordan personopplysningene dine behandles
  • Du har rett til å få uriktige personopplysninger rettet og behandlingen av dem begrenset
  • Du har rett til å få personopplysninger slettet – og rett til å bli glemt
  • Du har rett til å protestere mot at personopplysningene dine behandles og utleveres til for eksempel markedsføringsformål
  • Du har rett til å få utlevert personopplysningene dine slik at de kan overføres til en annen leverandør (dataportabilitet)
  • Du har rett til å trekke tilbake samtykket
  • Du har rett til å klage til Datatilsynet i Danmark

Retten til dataportabilitet innebærer at den registrerte, dvs. du, hvis personopplysninger behandles av en behandlingsansvarlig, har rett til å få ut personopplysningene dine slik at de kan overføres til en annen leverandør.

Formålet er å gi deg, den registrerte, kontroll over dine egne personopplysninger, ettersom rettigheten gjør det enklere å flytte og kopiere eller overføre personopplysninger fra et IT-miljø til et annet.

Det kan være at du som registrert bytter jobb og dermed leverandør av webmail. Leverandøren av den tidligere arbeidsplassens webmail er da behandlingsansvarlig (juridisk person, offentlig myndighet, institusjon eller annet organ som alene eller sammen med andre bestemmer formålet med og midlene for behandlingen av personopplysninger) og må utlevere opplysninger til den nye behandlingsansvarlige hvis du ber om det.

Når du vil klage

Hvis du er misfornøyd med en tjeneste eller et produkt du har kjøpt hos oss, er du alltid velkommen til å kontakte Terrassevarmershop.no, på info@terrassevarmershop.no eller på +45 42747473. Vi vil gjøre vårt beste for å imøtekomme din klage og finne en løsning.

Hvis du ikke er fornøyd, har du mulighet til å klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Klagen kan sendes inn elektronisk via www.forbrug.dk.

Du kan også sende inn en klage via EU-kommisjonens klageportal på http://ec.europa.eu/consumers/odr/, noe som kan være relevant hvis du bor utenfor Danmark.